Stage! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Inge Esch - WaarBenJij.nu Stage! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Inge Esch - WaarBenJij.nu

Stage!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

22 Augustus 2010 | Australië, Melbourne

Vorige week vrijdagavond op stap geweest in Lions, een pub in Melbourne central station. We waren daar met de klas op stap gegaan, omdat 2 mensen van Ability daar werken. Was een erg gezellige avond, waarbij iedereen op de dansvloer heeft gestaan. Erg grappig en leuk om te zien hoe dat iedereen van een ander land zijn eigen dansstijl heeft! Op zaterdagmorgen had ik met mijn buurmeisjes afgesproken en zijn we met zijn alle pannenkoekjes gaan eten als ontbijt, erg gezellig! Daarna zijn we met zijn alle naar Queen Victoria market gegaan. Dit is een enorm grote overdekte markt met allemaal verschillende afdelingen, van groente tot delicatessen tot kleding tot dieren. (helaas vergeten om foto's te maken, zal ik de volgende keer doen ;) ) 's avonds wederom met mijn klasgenootjes afgesproken om wat te gaan drinken in Lions. Was gezellig alleen twee meiden uit Asië konden in het begin niet binnen komen, omdat ze hun paspoort waren vergeten. Ik heb het geluk dat mijn Nederlandse ID-kaart hier geaccepteerd wordt en ik mijn paspoort niet mee hoef te nemen (en dus ook niet zo snel kan verliezen ;) ). Gelukkig konden de jongens die daar werkte van Ability iets regelen met de beveiliging.. Op zondag ben ik naar de film gegaan, naar een bioscoop vlak bij mij in de buurt met de naam NOVA, naar de film Inception. Was toch best wel een beetje lastig om hem goed te volgen in het engels :S.

Op afgelopen maandag eindelijk begonnen met mijn stage bij ECCV. (kijk op www.ECCV.org.au voor informatie) Ik was best wel een beetje zenuwachtig. Dit kwam vooral omdat ik de vrijdag ervoor gebeld en gemaild had en ik geen reactie terug had gekregen. Dus uiteindelijk ben ik op maandagmorgen om 8.15 uur maar naar mijn stage gegaan. Gelukkig was de directeur er en hebben we meteen een goed gesprek gehad. We hadden afgesproken dat ik de eerste 4 weken voornamelijk het bedrijf ga leren kennen en dan aan mijn eigen 'taken' kan beginnen. Zo gezegt zo gedaan. Op maandag begonnen met lezen over het bedrijf; wat ze allemaal al hebben gedaan en met het personeel gesproken over wat hun specialiteiten zijn en hun achtergrond is (erg vermoeiend, ik was helemaal uitgeput en had het gevoel dat ik scheel keek 's avonds). Dit is eigenlijk grotendeels wat ik de hele week gedaan heb; veel met mensen gepraat, veel gelezen en een meeting bij gewoond. Dit was een maandelijkse meeting tussen verschillende organisaties als ECCV. Ik moest mijzelf voorstellen, waarna mensen vragen gingen stellen over wat ik doe, wat de reden is waarom ik hier ben en wat ik wil leren (was enorm zenuwachtig, maar het was toch redelijk goed gegaan). Tussendoor heb ik wel de verantwoordelijkheid gekregen voor het jaarverslag dat in November gepubliceerd moet zijn. Ik moet zeggen dat ik mijzelf best wel op mijn plek voel in het bedrijf, het zijn allemaal aardige mensen die openstaan voor alles en iedereen. Ze willen je echt iets leren en ze hopen dat jij ze ook iets kunt leren.

Het bedrijf bestaat uit 13 man personeel, waarbij er ongeveer 6 full time werken. Er is een vrijwilligster die 3 dagen in de week werkt en er is nog een andere stageloper. De rest werkt part time, wat verschilt van een halve dag tot 4 dagen in de week. Ik heb ontdekt dat er ongeveer 120.000 van zulk soort organisaties zijn als ECCV in de staat Victoria! Hier valt onder andere onder: alle communities, zowel etnisch als niet etnisch, buurthuisen en kerkjes e.d. Ik was zeer verbaasd!! Het bedrijf is een onafhankelijk non-profit organisatie, die geld krijgt van de overheid en enkele donateurs om te blijven bestaan. Ze houden de media goed in de gaten en zijn er eigenlijk om alle etnische groepen te vertegenwoordigen in Australië. Ze onderzoeken de problemen die er spelen en rapporteren dit aan de overheid. Dit kan gaan over aged care: het ouder worden in Australië en dan bijv. over zorg of beweging van ouderen. Of over jongeren: bijv. jongeren met een Australisch Africaanse achtergrond die problemen hebben met de wet van Australie en de politie, door de verschillen met hun eigen land. Ze onderzoeken de reden van deze problemen, rapporteren het aan de overheid, zodat er iets mee gaat gebeuren (wat ook echt gebeurt, maar vaak wel lang duurt). Er worden dan bijv. workshops georganiseerd of bijeenkomsten of cursussen om mensen te helpen. Mijn taak zal worden iets in de marketing en communicatie naar de overheid en naar 'buiten' toe. Wat het precies in gaat houden weet ik nog niet zeker. Verder hangt er een sfeer in het bedrijf dat het niet echt uitmaakt van hoe laat tot hoe laat je werkt (officeel van 9 tot 5 met een half uur pauze), zolang je maar goed werk aflevert. Aanstaande maandag zal ik met de jongen van 'de marketing afdeling' gaan praten over hoe dat ECCV nu naar buiten communiceert. Verder hebben we afgesproken om aanstaande zaterdag naar een Australische football wedstrijd te gaan, ben erg benieuwd!! (ze vonden dat ik dat absoluut mee moest maken!) Een ander voordeel van werken in dit bedrijf is dat ze veel uitnodigingen krijgen voor activiteiten in museums en theaterstukken e.d. Zo heb ik afgelopen vrijdag al 2 uitnodigingen gehad van de directeur voor een opening van nieuw onderwerp in het immigratiemuseum en voor een theaterstuk, ben erg benieuwd wat het zal gaan brengen!!

Afgelopen dinsdag heb ik gekookt met mijn buurmeisjes. We hadden een nieuw gezelschap: Snowy het konijn van Jaclyn dat ze heeft geadopteerd, daarna ben ik nog even wat wezen drinken met 'ex' klasgenootjes in een Europese bar (vond er weinig Europees aan maar goed ;), ik was de enigste vanuit Europa daarbinnen haha) Op dondagavond zijn we zoals elke donderdag wat wezen eten bij iemand in zijn appartement (de eerste keer waren we met ongeveer 12 man, de tweede keer met ongeveer 20 man en de derde keer met ongeveer 30 man, dus het groeit snel hier!) We hebben pizza gegeten, de chefkok heeft Kwakamole gemaakt en we hebben wat wijntjes gedronken, erg gezellig en erg gelachen met Kendra (zie foto's, een meisje uit Brazilië). Op vrijdagavond had ik afgesproken met een vrouw (Kate) die bij ECCV werkt om naar een Nicholas Building te gaan. Een oud gebouwtje met enorm veel verdiepingen waar allemaal ZZP'ers hun eigen ding doen (het was een soort van open dag). Ze maken daar van alles: van hoeden, tot kleding als Kimono's, tot sieraden tot schilderijen. Het was erg leuk om te zien, maar ik heb niets gekocht. Daarna zijn we met wat mensen van school naar een Nederlandse bar gegaan. zie www.ondergronds.com.au. Was leuk om te zien, maar nog steeds geen Nederlanders ontmoet... Op zaterdag wilde we met een stel mensen naar Albert park gaan, we waren onderweg toen we 'Shrine of Remembrance' tegen kwamen. Dit is een gebouw dat neergezet is ter herdenking van mensen die voor Australië hebben gevochten. Erg mooi gebouw van binnen en een enorm mooi uitzicht over Melbourne op het balkon!!! 's avonds naar Chapel street geweest, naar een barretje genaamd: 'Holy Grail'. Hebben daar gezellig zitten buurten in de witte banken.. Vandaag ga ik de verjaardag van mijn buurmeisje vieren, Jaclyn. We gaan vanavond uit eten naar een pizzeria hier in de buurt en natuurlijk het liedje: Happy birthday zingen!!

  • 22 Augustus 2010 - 17:23

    Antoon:

    Hoi

    Wat maakt je toch allemaal veel mee zo in de korte tijd die je er nu al bent.
    geniet ervan.
    groetjes vanuit His.

  • 23 Augustus 2010 - 20:30

    Alle Lichtpuntjes:

    Lieve Inge,
    We zien aan de foto's dat je hard aan het werk bent....Het lijkt wel een van onze vergaderingen!!!! In ieder geval gezellig!
    We hopen dat het je goed gaat; de volgende vergadering verwachten wij jouw bijdrage voor "de groeten uit" of zullen we maar even langs komen voor een op de koffie bij?
    Veel groetjes en no worries,
    de Lichtpuntjes

  • 24 Augustus 2010 - 11:02

    Dion:

    Zozo, kon ik maar ff op de koffie komen(A) haha..

    Ziet er goed uit allemaal!

    Have Fun!
    xxx

  • 27 Augustus 2010 - 16:54

    Thijs En Truus:

    Hallo Inge,
    Hier een berichtje van ons uit Helvoirt.Van onze Luuk horen we dat je het al aardig naarje zin hebt. Prima. Je Engels achter de rug en nu kun je beginnen met je echte stageperiode. Het zal best even wennen zijn maar toch is het een prachtig avontuur.We hopen dat je met fijne mensen in kontakt komt.Neem ook de tijd om het mooie Australie te ontdekken. Straks samen met jullie pap en mam en natuurlijk ook met Luuk. Wij wensen je alle goeds toe. Pas goed op jezelf. Wij passen op Luuk. Heel veel groetjes van Thijs en Truus.

  • 28 Augustus 2010 - 15:08

    Jan:

    OELAALAAAAA!

  • 28 Augustus 2010 - 15:10

    Jan:

    ow wacht dit gaat over het verslag, die oelala hoorde eigenlijk bij de beemer m6:P
    in iedergeval leuk dat je je eigen wel thuis voelt bij het bedrijf. We skypen nog wel een keer verder;)

  • 29 Augustus 2010 - 11:03

    Jan En Joke:

    Hoi Inge
    Heb al je verslagen gelezen ,wel gezellig hoor .We zaten op zondag bij Opa te wachten tot jij online was maar helaas het lukte niet zelfs Opa was niewsgierig .
    We blijven je volgen !
    DE GROENTJES

  • 22 September 2010 - 16:23

    Sophia:

    Hey inge!

    Wat een leuke fotos allemaal en die verhalen, echt super om zo te horen, word er jaloers van hahah!

    Veel plezier en suc6 verder!!

    Xjes sophia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Inge

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 45493

Voorgaande reizen:

30 Juli 2010 - 31 Januari 2011

Down Under

Landen bezocht: